In 2015 is het energielabel in Nederland ingevoerd. Alle woningen hebben toen een energielabel gekregen. Het doel van het label is huizenbezitters te stimuleren energiebesparende maatregelen te treffen voor hun woning.
Voorlopige en definitieve energielabel
Bij de invoering van het energielabel heeft de overheid voor elke woning in Nederland proberen in te schatten wat het energielabel voor die woning zou moeten zijn. Ze hebben hiervoor gebruik gemaakt van kenmerken van de woning die via het Kadaster bij de overheid bekend zijn, zoals type woning, oppervlakte, bouwjaar, enz. Dit toegekende energielabel wordt het voorlopige energielabel genoemd. Je kunt het voorlopige energielabel van jouw woning opzoeken op EP-Online.nl.
Als je je woning wilt verkopen of verhuren, is het verplicht om bij de verkoop het echte energielabel op te geven. Dat is niet het voorlopige energielabel dat de overheid aan je woning heeft toegekend, maar een definitief energielabel, dat is berekend aan de hand van de werkelijke kenmerken van je woning. Geef je geen definitief energielabel aan, dan kan je een boete krijgen. Een definitief label heeft een geldigheid van tien jaar.
Stappenplan voor het aanvragen van je energielabel
Het energielabel vraag je online aan op Energielabelvoorwoningen.nl. Je logt hier in met je DigiD en doorloopt vervolgens een aantal stappen.
1. Gegevens controleren
Na het inloggen met je DigiD controleer je de gegevens van je huis, zoals de grootte en het bouwjaar van je huis.
2. Gegevens aanvullen
Er zijn verschillende kenmerken die de energiezuinigheid van je huis beïnvloeden. Heb je al energiebesparende maatregelen getroffen? Vul de gegevens hierover in. Het kan hierbij gaan om isolerende maatregelen, dubbelglas en zonnepanelen.
3. Bewijs leveren
Bij deze stap wordt om bewijs gevraagd van de kenmerken van je huis. Denk hierbij aan de brochure van de makelaar, een bouwkundig rapport of een taxatierapport. Facturen van een verbouwing of foto’s gelden ook als bewijs.
4. Deskundige selecteren
Je selecteert zelf de deskundige die alle gegevens die jij hebt ingevoerd controleert en je aanvraag in behandeling neemt. Je kiest voor een deskundige die door de Rijksoverheid is erkend.
5. Afronden en insturen
De door jou geselecteerde deskundige moet je voor zijn diensten betalen. Na betaling stuur je deze deskundige jouw gegevens. Hij controleert de aanvraag aan de hand van de bewijsstukken. Als de aanvraag is goedgekeurd, wordt het label geregistreerd en ontvang je hiervan digitaal bericht.